Dieta 50+
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Każdy wiek wymaga stosowania odpowiedniej diety. Tymczasem wiele osób nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie nie przywiązuje większej wagi do prawidłowego odżywiania. Problem dotyczy zarówno osób młodych, jak również i starszych. Wielu seniorów uważa, że będąc w pewnym wieku nie muszą spożywać wartościowych produktów. Trzeba przyznać, że seniorzy w większości odżywiają się wręcz fatalnie. Nieodpowiednia dieta, uboga w wartościowe produkty bogate w minerały i witaminy, prowadzi do powstawania wielu dolegliwości, które mogłyby w ogóle nie wystąpić.

Seniorzy wyznają pogląd, że w tym wieku w jakim są nie muszą dbać o to co jedzą. Jest to bardzo błędne pojęcie, ponieważ właśnie osoby starsze muszą bardziej dbać o zdrową dietę. Co prawda w pewnym wieku zaczyna się coraz częściej narzekać na złe samopoczucie, ale niektórych dolegliwości można uniknąć, właśnie dzięki spożywaniu zdrowych produktów. Z wiekiem organizm ludzki pracuje coraz wolniej. Z powodu zmniejszającej się ilości wydzielanej śliny i soków trawiennych występują coraz większe trudności w trawieniu spożywanych pokarmów. Składniki odżywcze są gorzej przyswajane, dlatego też w tym wieku należy dostosować dietę do zmieniających się w organizmie warunków. Inaczej można się narazić na gorsze samopoczucie.

Odżywianie seniora

U niektórych osób trudno jest zlikwidować złe nawyki żywieniowe, które pielęgnowali w sobie przez całe lata. Kiedyś w młodszym wieku zjadane w większych ilościach tłuszcze zwierzęce nie bardzo szkodziły. Jednak z wiekiem mogą powodować wystąpienie dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Często wybór takich, a nie innych produktów spowodowany jest też brakiem pieniędzy. W diecie seniora brakuje przede wszystkim pełnowartościowego białka zwierzęcego, takiego jak: chude mięso i wędliny (są dość drogie). Osoby starsze chodzą też rzadziej do sklepu, ponieważ nie mają na to siły i często wybierają produkty o przedłużonym terminie przydatności, a te charakteryzują się posiadaniem dużej ilości szkodliwych konserwantów. W diecie brakuje też świeżych owoców i warzyw (szybko się psują), a także przetworów mlecznych, czy ryb.

Dodatkowo osoby starsze rzadziej przyrządzają sobie gorące i samodzielnie przygotowane posiłki. Często zastępują je gotowymi produktami, które z reguły nie posiadają żadnej wartości. Ze względu na braki w uzębieniu, w diecie brak jest nie tylko surowych warzyw i świeżych owoców, ale również pełnoziarnistego pieczywa, czyli produktów bogatych w błonnik. W diecie przeważa białe pieczywo pszenne, które nie posiada żadnych wartości odżywczych. Taka dieta prowadzi do nadwagi i otyłości lub stanu odwrotnego, nadmiernego wychudzenia. Do organizmu nie są dostarczane wartościowe składniki pokarmowe.

Aby nie dopuścić do niedoborów należy starannie dobierać pokarmy, a przede wszystkim kierować się zaleceniami lekarza, zwłaszcza jeżeli chorujemy na przykład na cukrzycę, czy choroby układu krążenia.

Odpowiednia dieta dla seniora

W diecie seniora powinny znaleźć się przede wszystkim takie produkty:

pieczywo pełnoziarniste i mieszane (pszenno-żytnie),
kasze, ryż, makarony i ziemniaki (najlepiej gotowane na parze),
raz w tygodniu gotowane, chude mięso (wołowina i drób),
2 razy w tygodniu około 200 g ryby,
około 2 do 3 jaj w tygodniu, ale nie więcej,
nabiał w formie kefiru, jogurtu, maślanki (słodkie mleko nie jest wskazane, ponieważ
może powodować wzdęcia i bóle brzucha),
2 razy w tygodniu warzywa strączkowe (fasola, soja, soczewica),
codzienne 2 – 3 łyżek oliwy lub oleju kukurydzianego, słonecznikowego, sojowego, lnianego.

Ryby dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zwiększają one poziom dobrego
cholesterolu, zmniejszają krzepliwość krwi, zapobiegają miażdżycy i chorobom serca. Tłuste ryby zawierają dużo witaminy D. Z kolei nabiał jest doskonałym źródłem wapnia, który wzmacnia kości i zęby. W warzywach strączkowych znajdują się fitoestrogeny, które obniżają poziom cholesterolu i chronią serce. Jeżeli przygotowane potrawy zostaną posypane na przykład kminkiem, cząbrem, czy majerankiem to dzięki temu zapobiegniemy wzdęciom. Warzywa i owoce są źródłem błonnika, potasu, wapnia, magnezu i witamin. Opóźniają one procesy starzenia, zmniejszają ryzyko nowotworów i miażdżycy. Oleje dodane do surówek ułatwiają przyswajanie witaminy E i beta karotenu.

Author:

Related Post

top